Ny sadel och muskler

Mer rörelse i hästen - vad händer i kroppen?

Jag får vara med om så många häftiga sadelprovningar då ryttare och hästar får aha-upplevelser. Och ryttaren blir så förvånad över hur lätt det plötsligt blir att rida när en sadel ger hästen mer rörlighet och hur hästen börjar arbeta rätt från första stund istället för att behöva värma upp en lång stund först. Från att t ex ha gått med en för lång sadel med stum bom som hämmat en del rörlighet i hästens kropp till en kortare sadel med en bom som följer med i hästens rörelse, så händer det en hel del i hästens kropp. Då man får denna häftiga upplevelse tillsammans med sin häst och böjar rida i en ny sadel så är det även viktigt att ta det försiktigt och träna korta pass med många skrittpauser, hästen börjar arbeta med muskler som den inte använt tidigare, vilket lätt kan leda till överträning av vissa muskelgrupper. Och det tar 24-48 timmar för musklerna att återhämta sig helt. Vad händer då med hästens kropp då vi rider och tränar hästen och hur blir hästens kropp påverkad av att plötsligt kunna röra sig ännu friare och använda muskler som den kanske tidigare inte använt. Här kommer lite information som jag sammanställt för att lättare förstå vad det är som händer.

 

- Det är ryggraden som tillsammans med sina stödjande ligament, särskilt längsgående ventralligamentet som bär upp ryttarens tyngd. De djupa ryggmusklerna är också viktiga samt att hästens bukmuskler är starka. Utan en stark mellandel kan inte hästen använda sig av ryggen och bakdelen på rätt sätt. En vältränad häst kan bära upp ca 25 % av sin egen kroppsvikt.

 

- Ryggmusklerna kan delas in i två grupper: Ryggens extensorer (muskler i överlinjen), det är muskelgruppen m. erector spinae (raka ryggmuskeln) som består av m. iliocostalis, m. longissimus dorsi (långa ryggmuskeln som löper från korsbenet ända fram till de fyra nedersta halskotorna) och m. spinalis thoracis.

 

- Andra gruppen är ryggens flexorer (antagonist - den muskel som motverkar rörelsen). Till dessa hör bukmusklerna, som består av inre och yttre sneda bukmuskeln, tvärgående bukmuskeln och raka bukmuskeln. Dessa muskler måste vara starka så att ryggen får stöd och kan bära upp ryttarens tyngd, det är dessa muskler som drar ihop maglinjen så att ryggen välvs uppåt och blir konvex. Det är de som lyfter hästens bakben och böjer i höft, knä och has.

 

- Musklerna arbetar parvis för att utföra en rörelse, när den ena muskeln i ett muskelpar drar sig samman, slappnar den andra av. Agonister är muskler som åstadkommer rörelse i en kroppsdel genom att dra sig samman, antagonisten slappnar då av för att släppa fram rörelsen.

 

- När musklerna arbetar sker det antingen dynamiskt (resulterar i rörelse, kan delas in i koncentrisk kontraktion, muskeln blir kortare och excentrisk kontraktion, muskeln bli längre) eller statiskt (en muskel som arbetar utan att muskellängden förändras när muskeln drar sig samman). När musklerna kontraheras och slappnar av om vartannat får de återhämtningspauser och nytt syre och blod kommer till muskeln.

 

- Den statiska muskelkontraktionen kan orsaka trötthet och obehag om inte muskeln är tillräckligt tränad. För att behålla överlinjen använder sig hästen av statisk muskelkontraktion. Det är mycket jobbigare att göra en statisk kontraktion än dynamisk kontraktion. Jämför detta med att du själv sätter dig 90 i grader mot en vägg, musklerna arbetar då utan att någon rörelse sker. Vid statisk kontraktion finns ingen återhämtning och muskeln börjar snabbt producera mjölksyra. När träningen nått mjölksyrenivå vid hård ansträngning och musklerna inte fått syre så behöver kroppen 3 dygn till återhämtning. Tänk på det: om en häst börjar slå med huvudet, stöka med bettet el bli tung och stark i handen så kanske den berättar att den är trött. Så växla ofta hästens form och låt den vila då och då på lång tygel.

 

- Detta kan vara bra att tänka på när man tränar hästen och hästen plötsligt har möjlighet att röra sig mer och muskler som inte varit använda tidigare börjar jobba både dynamiskt och statiskt mycket mer. Så ta hand om din häst och lyssna till hästens signaler om den försöker tala om för dig att ni tränat för hårt eller ensidigt ett tag. Och njut om du lyckats få din häst att röra sig fritt i sina gångarter med sadel och ryttare på ryggen, men träna inte alltför långa stunder när allt känns underbart, utan kom ihåg att ge hästen välförtjänta pauser i jobbet.

 

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

15.10 | 13:45

Kan det vara bra att anv laser på hovledsinflammation? Mvh Monica Bodin

...
26.09 | 10:06

Hej! Ja, beroende på hur långt det är, men jag reser en hel del. Hör gärna av dig, mail haglund_ulrika@hotmail.com

...
22.09 | 14:55

Åker du hem o behandlar

...
06.08 | 20:16

Hej! Vad har du haft för sadlar och bomvidder tidigare? Var finns ni någonstans ifall den ska provas? Maila gärna haglund_ulrika@hotmail.com.

...
Du gillar den här sidan